Võru valla üldplaneering
- VÕRU VALLA ÜLDPLANEERING (avaneb vajutades nimetusele)
Võru Vallavolikogu 20.11.2024 otsusega nr 180 kehtestati Võru valla üldplaneering. Planeeringualaks on kogu Võru valla territoorium, st 952 km² suurune maa-ala.
Üldplaneeringus määratletakse Võru valla ruumilise arengu põhimõtted ja suundumused ning maakasutuse tingimused. Samuti seatakse üldised ehitus- ja arendustingimused ning täpsemad tingimused maakasutuse juhtotstarvete kaupa. Planeeringu koostamisel on lähtutud põhimõttest, et keskkonnahäiringuga tootmine peab olema ümbritsevatest elamutest ja puhkekohtadest piisavalt kaugel. Asustuse suunamisel nähakse ette nii olemasolevate elualade tihendamist kui ka maal elamise võimaldamist. Asustuse suunamiseks eristatakse üldplaneeringus tiheasustusega alad, hajaasustusala, maakasutuse juhtotstarbed ning erinevad väärtuslikud alad. Planeeringuga piiritletud tiheasustusega aladel määratakse detailselt maa-alade maakasutuse juhtotstarbed, samas kui hajaasustuses määratakse valdavalt maalise asustusega ala maakasutuse juhtotstarve. Hajaasustuses on eesmärgiks säilitada hajastruktuur ning tiheasutusega aladel püütakse tõsta asustuse kompaktsust. Tihedamas asustuses soodustatakse segaotstarbelist maakasutust, et olla paindlikum keskkonnahäiringuta teenuste ja töökohtade loomisel tulevikus. Eelpoolnimetatud põhimõtete elluviimisel väärtustatakse kohalikku loodus- ja kultuurikeskkonda. Võrreldes varasemalt koostatud üldplaneeringutega nähakse ette rohkem võimalusi jalgsi- ja jalgrattaga liiklejatele.
Üldplaneeringuga täpsustatakse Võru ja Põlva maakonnaplaneeringutega määratletud rohevõrgustiku piire ja kasutustingimusi, väärtuslike põllumajandusmaade infokihti ning linnalise asustusega alade ulatust. Ühtlasi sisaldab üldplaneering ettepanekut muuta maakonnaplaneeringutega määratletud miljööväärtuslike alade loetelu.
Üldplaneering määrab kohalike teede üldise vajaduse, kuid sellega avalikuks kasutamiseks kavandatud eratee ei muutu planeeringulahenduse kehtestamisel automaatselt avalikuks. See juhtub alles siis, kui kohalik omavalitsus või riik on sõlminud tee omanikuga vastavasisulise lepingu või põhjendatud juhul kinnisasja sundvõõrandanud või seadnud kinnisasjale sundvalduse.
Riiklikult kehtestatud kitsendusi kajastatakse üldplaneeringus samaväärselt. Kitsenduste info on Võru valla üldplaneeringu kaardil informatiivne, mitte üldplaneeringuga kehtestatav. Üldplaneeringu joonisel on kajastatud vaid üldplaneeringuga kehtestatud tingimused ning tugiinfona (üldistatult) olulisemad seadusest tulenevad kitsendused, mida planeeringu koostamisel on peetud oluliseks (nt riiklikud mälestised, looduskaitselised objektid, riigikaitseliste rajatised, maaparandussüsteemi osad jmt). Riiklike kitsenduste hindamisel tuleb iga kord lähtuda ajakohasest registriinfost.
Üldplaneeringuga laiendatakse tänava kaitsevööndit 30 meetrini tee servast suurema liikluskoormusega ja läbiva liiklusega teedel Väimela, Vastseliina, Sõmerpalu ja Parksepa alevikes. Tänava kaitsevööndi laiendamise vajadus on tingitud ennekõike teest tulenevate häiringute või ohutuse tagamiseks. Üldplaneeringuga vähendatakse Vastseliina alevikus Keskuse pargi maaüksusel Piusa jõe ehituskeeluvööndit veekaitsevööndi piirini. Vähenduse eesmärk on võimaldada Vastseliina pargi alale avaliku kasutusega rajatiste kavandamist.
Üldplaneeringu koostamisega paralleelselt viidi läbi keskkonnamõju strateegiline hindamine ja Natura hindamine. Natura hindamise käigus jõuti järeldusele, et kuna üldplaneeringuga ei muudeta oluliselt senist maakasutust Natura 2000 aladel ja nende lähipiirkonnas, siis ei ole ebasoodsate mõjude esinemist loodus- või linnualade kaitse-eesmärkide täitmisele ning alade terviklikkuse säilimisele ette näha. Keskkonnamõju strateegilise hindamise tulemusena jõuti tõdemusele, et üldiselt kaasnevad üldplaneeringu lahenduse elluviimisega soodsad pikaajalised mõjud. Keskkonnamõjude strateegilise hindamise aruandes nimetatakse mitmeid leevendavaid meetmeid (nt radooniohu vähendamiseks, rohevõrgustiku toimimise tagamiseks, tootmismaadelt tuleneva mürahäiringu vähendamiseks jne), mis on tingimustena lõimitud planeeringu seletuskirja asjakohastesse peatükkidesse. Üldplaneeringu eluviimisega ei kaasne piiriülest mõju ega oluliselt negatiivseid majanduslikke, sotsiaalseid ja kultuurilisi mõjusid ning oluliselt negatiivset mõju looduskeskkonnale.
DOKUMENDID:
- Võru Vallavolikogu 11.04.2018 otsus nr 53 "Võru valla üldplaneeringu ja keskkonnamõju strateegilise hindamise algatamine"
- Võru valla üldplaneeringu lähteseisukohad ja keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamiskavatsus
- Üldplaneeringu lähteseisukohtadele ja keskkonnamõju strateegilise hindamise väljatöötamise kavatsusele laekunud ettepanekute koondtabel
- Võru Vallavolikogu 16.11.2022 otsus nr 70 "Võru valla üldplaneeringu vastuvõtmine, keskkonnamõju strateegilise hindamise aruande nõuetele vastavaks tunnistamine ja üldplaneeringu avalikule väljapanekule suunamine"
- Võru Vallavolikogu 20.11.2024 otsus nr 180 "Võru valla üldplaneeringu kehtestamine"
ASUTUSTE KOOSKÕLASTUSED JA ARVAMUSED
-
Transpordiameti täiendav kooskõlastus (12.10.2023 kiri nr 7.2-1/23/4054-7)
-
Keskkonnaameti nõusolek Piusa jõe ehituskeeluvööndi vähendamiseks (17.01.2023 kiri nr 7-13/22/23758-3)
- Keskkonnaameti kooskõlastus (18.10.2022 kiri nr 6-5/22/1204-4)
- Põllumajandus- ja Toiduameti kooskõlastus (13.10.2022 kiri nr 6.2-1/10845-1)
- Maaeluministeeriumi kooskõlastus (12.07.2022 kiri nr 4.1-5/2107-3)
- Muinsuskaitseameti kooskõlastus (14.07.2022 kiri nr 1.1.-7/1130-9)
- Siseministeeriumi arvamus (07.12.2021) ja omavalitsuse seisukoht (16.06.2022 kiri nr 7-1/4326-23)
- aktsiaselts Eesti Raudtee arvamus (10.12.2021 kiri nr 21-1/1645-5) ja omavalitsuse seisukoht (16.06.2022 kiri nr 7-1/4329-4)
- Rahandusministeeriumi arvamus (01.02.2022 kiri nr 14-11/7925-4) ja omavalitsuse seisukoht ( 16.06.2022 kiri nr 7-1/4338-3)
- Maa-ameti kooskõlastus/kooskõlastustingimused (30.11.2021 kiri nr 6-3/21/7718-8) ja omavalitsuse seisukoht (16.06.2022 kiri nr 7-1/4326-18)
- Riigimetsa Majandamise Keskuse arvamus (07.12.2021 kiri nr 3-1.1/2604) ja omavalitsuse seisukoht (16.06.2022 kiri nr 7-1/372-3)
- Keskkonnaministeeriumi kooskõlastus (27.12.2021 kiri nr 7-15/21/2125-9)
- Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kooskõlastus (23.12-2021 nr 1.10-17/2021/6640-2)
- Terviseameti kooskõlastus (10.12.2021 kiri nr 9.3-4/19/2856-7)
- Kaitseministeeriumi kooskõlastus (07.12.2021 kiri nr 12-1/21/2318)
- Setomaa Vallavalitsuse kooskõlastus (01.12.2021 kiri nr 7-1/960-3)
- Transpordiameti kooskõlastus (03.12.2021 kiri nr 7.1-2/21/10623-7)
- Põlva Vallavalitsuse kooskõlastus (24.11.2021 korraldus nr 2-3/572)
- Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti kooskõlastus (19.11.2021 kiri nr 16-6/18-1322-011)
KOHALIKU OMAVALITSUSE KIRJALIKUD SEISUKOHAD
Kohaliku omavalitsuse seisukohad on kirjalikult fikseeritud Võru valla üldplaneeringu koostamise juhtrühma protokollide lisades ja täiendavates kirjades ning on kättesaadavad Võru valla dokumendiregistris:
- https://atp.amphora.ee/voruvv2017/index.aspx?itm=678937 (juuli 2024)
- https://atp.amphora.ee/voruvv2017/index.aspx?itm=652364 (veebruar 2024)
- https://atp.amphora.ee/voruvv2017/index.aspx?itm=560421 (märts 2023), täiendavad seisukohad tabeli lahtris nr 3 märgitule https://atp.amphora.ee/voruvv2017/index.aspx?itm=663032
- https://atp.amphora.ee/voruvv2017/index.aspx?itm=551242 (veebruar 2023)
- https://atp.amphora.ee/voruvv2017/index.aspx?itm=512542 (september 2022)
- https://atp.amphora.ee/voruvv2017/index.aspx?itm=492166 (mai 2022)
- https://atp.amphora.ee/voruvv2017/index.aspx?itm=416753 (juuli 2021)
- https://atp.amphora.ee/voruvv2017/index.aspx?itm=431621 (september 2021)
Küsimustele vastab planeeringuspetsialist Triinu Jürisaar (triinu.jurisaar@voruvald.ee, 5696 5750)